Der er ikke noget der skriger klassisk amerikansk mode mere, end det velkendte mærke Tommy Hilfiger. Når man træder ind i en modebutik, så kan man nærmest mærke de amerikanske vibrationer fra hylderne med Tommy Hilfiger tøj. Det er en stil der har en helt særlig plads i vores hjerter, fordi vi konstant ser amerikansk mode, selvom vi lever i Danmark.
Selvom mode er et internationalt fænomen, så er det tydeligt, at de enkelte lande har hver deres tilgang til tingene. Folk i Danmark klæder sig på en måde, der er markant anderledes, end den måde folk klæder sig i Tyskland eller Spanien. Der er ofte nogle overordnede tendenser eller temaer, der går igen verden over, men der er altid et lokalt twist. Måske handler det om, at vi som lande gerne vil adskille os, samtidig med at vi føler en form for fælles identitet? Så vores påklædning på én gang signalerer, at vi er med på moden og at vi føler os helt igennem danske. Det kan også bare være, at moden jo ikke helt kan tilsidesætte kulturen i de enkelte lande. Et modefænomen er ofte et visuel udtryk for en række værdier. Når de værdier ikke er helt kompatible med en kultur, jamen så må moden tilpasse sig de lokale værdier. Det forklarer hvorfor moden kommer til udtryk på forskellig vis verden over.
Uanset hvad der ligger til grund for det, så er det i hvert fald tydeligt, at den amerikanske mode vokser i Danmark. Særligt det amerikanske tøjmærke Tommy Hilfiger har haft rigtigt imponerende salgstal på det seneste. Det er en interessant udvikling, da der traditionelt set har været store kompatibilitetsproblemer imellem det danske og det amerikanske værdisæt.
Den velkendte ”amerikanske drøm” går eksempelvis stik imod Janteloven, som jo har hersket herhjemme i mange generationer. Men måske den stigende interesse i den amerikanske tøjstil er en indikation på, at Janteloven er på vej ud?
Vi udsættes for amerikanske værdier og amerikansk mode hver eneste dag. De fleste film og TV serier i fjernsynet kommer fra USA. Vi hører sladder om de kendte amerikanere, og modemagasinerne er ofte fyldte med amerikanske modeller iklædt amerikansk tøj. Det er altså kun naturligt, at vi inspireres til også selv at klæde os på, på en lignende måde.
Det er da også tydeligt, at den amerikanske mode langsomt har taget fart her i landet. Allerede da TV serien ”Venner” begyndte at blive vist på dansk TV eksploderede interessen for amerikanske mærker. Men det var stadig en form for kulturkamp: den amerikanske stil blev tonet lidt ned, og de danske værdier kom til udtryk igennem accessories og lignende. Nu virker det dog til, at denne nedtoning ikke længere er nødvendig, og at de danske og amerikanske værdier er blevet mere lig hinanden.