Moden ændrer sig altid på nye og spændende måder, og det er ikke rigtigt til at spå om, hvad der vil være moderne i fremtiden. Der er dog nogle ting, der ser ud til at stå stille, selvom alt andet forandrer sig. Alt tyder eksempelvi på at t-shirts vil forblive moderne, uanset hvor mange år der går.
Det er lidt sjovt, da der jo er alternativer til en t-shirt. Der er mange andre former for påklædning der kan dække overkroppen. Men der er ikke noget der gør det på simplere vis end en t-shirt. Jeg tror det er hemmeligheden bag, at t-shirts altid er moderne: de er den simpleste form for påklædning. Den helt basale t-shirt lægger altså fundamentet for alle andre former for tøj til overkroppen. Når man designer noget nyt, så er man nødt til at starte med det helt fundamentale, og så bygge ovenpå. Når alt der er moderne bygger ovenpå den klassiske t-shirt, så er det klart, at den også vil forblive moderne. Du kan ikke gøre en overbygning moderne, mens dens fundament ses som umoderne. Det hænger ganske enkelt ikke sammen. Så medmindre nogen finder på et simplere og mere alsidigt alternativ til den klassiske t-shirt, så er det usandsynligt, at den nogensinde vil gå af mode.
En t-shirt kan selvfølgeligt være mere eller mindre moderne, end en anden t-shirt. Designerne har altså stadig masser af plads til at udfolde deres kreativitet, selvom t-shirten i sig selv ikke bliver erstattet. Men hvordan går man lige ind og opfinder en ny t-shirt? I dag kan alle sætte deres eget tryk på en t-shirt, så der må være tale om mere, end bare ordene eller billedet der er trykt på t-shirten.
For at svare på spørgsmålet er det værd at kigge på et brand, der har formået at imponere gang på gang, med kreative t-shirt designs. Her er der ét brand, der virkeligt har gjort sig bemærket: Mos Mosh. Hvis du allerede ejer en mos mosh t shirt så ved du, at den er helt noget særligt. Det er tydeligvis stadig en t-shirt: men der er altid en eller anden form for twist.
Ifølge Kim Hyldahl, der stifede Mos Mosh tilbage i 2010, er det lige præcis tilgangen til at opfinde nye og moderne t-shirts. Det handler om at introducere et twist. Men forsøger altså ikke at erstatte fundamentet: i stedet accepterer man, at en t-shirt er en t-shirt. Spørgsmålet er hvad man kan gøre ved designet af den, der får den til at skille sig ud. Noget nyt og spændende: et overraskende element, der ikke er set før. Det er altså ved hele tiden at overveje, hvilket twist man kunne lave, at Kim Hyldahl og Mos Mosh formår at opfinde så mange spændende t-shirts.