Der er langt imellem tøj, som formår at altid at holde sig moderne, uden at bringe særligt meget innovation med sig. For at noget virkeligt kan slå igennem i modeverdenen er det typisk nødt til at være nyt og spændende. Mode er som kunst: det skal gerne provokere på en eller anden måde. Det er let at få øje på disse provokationer hvis man ser modeshows og lignende. Her er der skruet helt op for de nye koncepter og idéer, og det er ikke til at tage fejl af dem. Det tøj vi køber er lidt mere afdæmpet, men det har stadig det provokerende og iøjnefaldende element.
Men noget tøj har formået at forblive moderne i årevis selvom de ikke rigtigt provokerer eller innoverer. Bare se på jeans: cowboybukser har selvfølgeligt ændret sig lidt med tiden, men i det store hele, så ligner de stadig sig selv. Nogle år har det været moderne med slid eller huller, mens det andre år har været mere trendy med ensfarvede intakte jeans. Et par nogenlunde neutrale cowboybukser har man dog altid kunnet gå med: uanset hvilken retning moden har taget. Jeans er altså moderne selvom de ikke provokerer.
Et andet rigtigt godt eksempel er sweatshirts. Her er der igen tale om noget tøj, som ikke behøver at provokere, for at være populært. Der har været trends indenfor moden generelt, som har afspejlet sig i nogle særlige sweatshirt designs, men de har ikke haft nogen direkte betydning for sweatshirtens popularitet. Uanset hvad der har været på mode, så har man altid kunne tage en sweatshirt på, uden det går ud over ens look.
Nu er der dog sket en spændende udvikling. Hvis man kigger på en ny kenzo sweatshirt opdager man hurtigt, at noget har ændret sig. Der er ikke tale om endnu en neutral sweatshirt, der er tidløs, men også en anelse kedelig. Kenzo har i stedet formået at gøre den traditionelle sweatshirt både elegant og sofistikeret. Sweatshirten er blevet bragt ind i den mere traditionelle modeverden, og Kenzo overrasker gang på gang med nye mønstre, farver og kreative snit.
Det har gjort sweatshirts til tidens store trend. En sweatshirt er ikke længere bare praktisk trøje, der altid passer ind i moden. Nu findes der sweatshirts der bryder med konventionerne, iscenesætter tidens trend og stadig formår at holde sig tidløse. Sweatshirts er altså moden når den er bedst: helt og aldeles på forkant med tingene, men uden risiko for, at den pludseligt er umoderne.
Selvom der eksperimenteres med mønstre og farver, så er en sweatshirt nemlig stadig en sweatshirt. Det betyder at den altid vil kunne finde en plads i ens look, uanset hvor meget moden måtte skifte i fremtiden. Det er altså en af de sikreste ting at købe til sin garderobe.